blogpost over Teksten schrijven met behulp van AI: een slimme manier om je website te vullen

Teksten schrijven met behulp van AI: een slimme manier om je website te vullen

Gepost op: 03-12-2024


Teksten schrijven met behulp van AI: een slimme manier om je website te vullen

Teksten schrijven voor je website kan soms best een wel wat lastig zijn. En dan zeker als je geen ervaring hebt met hoe je teksten voor het internet schrijft of simpelweg tijd tekortkomt om zelf achter het toetsenbord te kruipen. Gelukkig hebben we tegenwoordig AI (kunstmatige intelligentie) die al best veel met ‘creatieve’ dingen kan helpen! Als je er een beetje de handigheid in kan vinden, kan dat ook nog is lekker snel zijn om aantrekkelijke teksten voor je website uit je mouw te toveren. Maar voordat je de computer alles vol laat typen, zijn er een paar dingen waar je even op moet letten…

Begin met je doelgroep

Voordat je de AI aan het werk zet, is het belangrijk om helder te hebben voor wie je schrijft. Is je doelgroep jong en informeel of juist professioneel en zakelijk? Dit bepaalt namelijk de toon en het woordgebruik van je teksten. AI tekstgenerators kunnen teksten in allerlei stijlen genereren, maar je moet ze wel duidelijk vertellen hoe en wat ze moten doen. Dus als je graag een tekst wil die vriendelijk en laagdrempelig overkomt, geef dat duidelijk aan in je instructies. Weet je nog niet zeker wie je doelgroep is? Dan is het handig om dat eerst uit te zoeken, anders blijft de tekst misschien wat algemeen of onpersoonlijk.

Zoekwoorden (SEO)

Als je een goed vindbare website wil hebben die hoog komen in zoekmachines zoals Google, dan is het slim om gebruik te maken van SEO (zoekmachineoptimalisatie). Dit betekent dat je bepaalde zoekwoorden gebruikt die jouw doelgroep waarschijnlijk zal intypen als ze op zoek zijn naar een product of dienst zoals die van jou. De AI kan je ook helpen om die zoekwoorden subtiel in je tekst te verwerken, zonder dat het geforceerd voelt. Zet in je instructies bijvoorbeeld dat de zoekterm “webdesign in Apeldoorn” een paar keer terug moet komen, of dat je de nadruk wilt leggen op woorden zoals “WordPress” of “handgeschreven websites”.

Het is wel handig te onthouden dat zoekmachines tegenwoordig steeds slimmer worden. Vroeger kon je gewoon het belangrijkste zoekwoord zo vaak mogelijk in de tekst zetten, maar als je dat nu doet, kan je daar zelfs voor worden afgestraft!. Zorg dus dat je instructies voor het maken van de teksten vermelden dat je zoekwoorden op een subtiele manier door de tekst moeten worden verwerkt. Laat ze in (sub)titels, de eerste alinea, en af en toe in de tekst zelf terugkomen – dat werkt het beste voor SEO.

Zorg voor structuur

Het is handig om een goede opbouw in de teksten te hebben. Dat is niet alleen fijn voor je bezoekers, maar ook voor zoekmachines om zij allebei van duidelijkheid en overzicht houden. Dus als je AI je tekst laat schrijven, zeg het dan wel wat de structuur van je tekst moet zijn. een pakkende inleiding, korte (sub)koppen, en afsluitende CTA (Call To Action) als dat relevant is. Een tekst met koppen en alinea’s leest niet alleen makkelijker, maar zorgt er ook voor dat je bezoekers en de zoekmachine sneller vinden waar ze naar op zoek zijn.

Voor je SEO is die structuur dus ook belangrijk. Zoekmachines gebruiken koppen namelijk om te begrijpen waar de tekst over gaat, dus het helpt om relevante zoekwoorden in de (sub)koppen te zetten. Dat kan iets simpels zijn als een vraag of een statement, bijvoorbeeld “Waarom AI handig is voor SEO-teksten” of “Hoe AI je helpt met klantgerichte webteksten.”

Houd de inhoud relevant en waardevol

Hoewel AI best wel goed is in het snel genereren van tekst, is de inhoud soms nog niet wat je ervan hoopt. Bezoekers komen op je website omdat ze iets willen leren, oplossen of kopen, dus zorg ervoor dat de tekst die je AI laat schrijven daar ook bij past. Bedenk vooraf wat voor informatie jouw lezers waarschijnlijk zoeken, en geef de AI een duidelijke instructies om daar specifiek op in te gaan.

Teksten die AI je de eerste keer voorschotelt, kan soms wat onpersoonljk zijn. Om er toch wat meer inhoud aan te geven kan je ook vervogld instructies geven, zoals ‘Maak de tekst wat luchtiger en voeg wat humor toe”. Dat helpt in mijn ervaring al een heleboel en leest ook fijner weg. Verder kan je ook zeggen dat je wil dat de tekst nuttige tips bevat om wat interessantere inhoud toe te voegen, en dat je een wat diepere uitleg wilt in plaats van alleen algemene tekst. Dan kan zorgen dat je bezoekers ook écht iets hebben aan de tekst en dat ze langer op je website blijven.

Voeg een menselijke touch toe

AI kan al veel, maar helemaal “menselijk” klinken? Dat is nog niet altijd het geval. Zeker als je een persoonlijke of klantgerichte toon op je website wilt, kan het handig zijn om de tekst nog even door te lezen en een paar dingen aan te passen. Zelf voeg ik af en toe wat humor toe als Kers op de taart (omdat mijn achternaam Kers is). Hierdoor lijkt het meer alsof het echt is geschreven door een mens en niet zoals je vaker ziet en het al gelijk duidelijk is dat het is geschreven door een AI. Bezoekers (waaronder ik) vinden het vaak fijner lezen als er wat persoonlijkheid in de tekst zit en het niet alleen maar gestamp van informatie is wat AI vaak doet zonder duidelijke instructies. Als ik ook door heb dat een tekst is geschreven door AI, dan haak ik vaak ook al af.

Maak het actueel en uniek

Iets anders om rekening mee te houden is dat AI soms neigt naar abstracte content, zeker als je niet specifieke en duidelijk instructies geeft. Dus als je website relevant wilt maken, zorg er dan voor dat je dat ook duidelijk vermeld over wat je wel, of juist niet wilt zien in je teksten. Vraag bijvoorbeeld naar recente trends of specifieke voorbeelden uit jouw vakgebied, zodat de tekst niet alleen relevant is, maar ook iets toevoegt aan wat er al online staat. Voeg ook eventueel je eigen ervaring toe om de tekst nog iets meer “jouw” tekst te maken.

Eindig met een duidelijke Call to Action (CTA)

Wat wil je dat de lezer doet na het lezen van je tekst? Wil je dat ze contact met je opnemen, je product kopen, of zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Zorg dan dat je dat vermeld in je instructies, zoals “Neem contact op voor meer informatie” of “Plan een gratis intakegesprek.” Een goede CTA geeft je bezoekers namelijk een volgend doel op je website en kan helpen om meer leads of klanten binnen te halen.

Zelf aan de slag of toch uitbesteden?

Bij deze dan ook mijn CTA: Zijn je teksten klaar, maar je website nog niet? Dan help ik je graag met een website die net zo goed in elkaar steekt als je teksten. Je mag mij altijd vrijblijvend een email sturen om te kijken wat ik voor je kan betekenen!

Foto van Jenoah Kers

Leuk dat je op mijn blog bent!

Mijn naam is Jenoah Kers en ik ben een enthousiaste web developer uit Apeldoorn, Gelderland met een passie voor programmeren en het bouwen van websites.

Tijdens mijn studie liep ik uitdagende stages, zoals bij de Koninklijke Landmacht en VR-game ontwikkelaar.

Tegenwoordig ben ik vooral bezig met het maken van content, zoals deze blogpost en natuurlijk de websites zelf.

Wil je samenwerken?

Lijkt het je wat om samen wat tofs neer te zetten? Dan spreek ik je graag in een vrijblijvend gesprek!

Neem contact met mij op
Foto van Jenoah Kers